donderdag 4 oktober 2012

mooie lap uit Assen

Mijn verzameling groeit en ik geniet van ieder geborduurd lapje.
Deze lap werd rond 1920 gemaakt door A.Auwerda in Assen. Zowel de kruissteek als de koninginnen- of stersteek zijn gebruikt. 
Ik kan me nog herinneren dat ik als kind op de lagere school de koninginnensteek heel mooi vond om te maken. Het werd dan voor de klas voorgedaan op een heel grof en groot stuk stramien.

My collection is growing and I enjoy every piece of it.
This one was made by A.Auwerda from Assen in The Netherlands. She used two different stitches, cross-stitch and star-stitch.
I do remember that I liked the star-stitch very much when I was young. At school our teacher showed us how to make it on a large piece of fabric.

21 opmerkingen:

GRANNY'S HOUSE zei

Wat een mooi en gaaf lapje is dit weer.
En wat is het toch jammer dat ik mijn eigen lapje niet meer heb, ik leerde op de lagere school breien en borduren van de nonnetjes, alhoewel ik daar niet echte goeie herinneringen aan heb.

Groetjes
Ines

Elisabeth zei

Mooi lapje...volgens mij heb ik mijn lap ook nog, zal hem eens opzoeken.

Wilma Kuin zei

Een prachtig lapje weer om te zien,... en ja deze steek vond ik ook erg leuk,..

Birgitte aka Bietje zei

Prachtig toch iedere keer die lapjes. Weet je eigenlijk wel hoeveel van deze lapjes je hebt?

Else zei

Wat voor steek, ga zo eens zoeken hoe die er uit ziet! Mooi lapje. fijne dag knuffel Else

martine zei

Wat een mooi merklapje. Vindt de geschiedenis achter een merklap zo nieuwsgierig makend, zou er alles van willen weten, wie, waar en hoe ze gemaakt zijn.

Grit zei

Beautiful stitching.
Liebe Grüße Grit

Rennie zei

Wat een geschiedenis bouw je op. geweldig.

Lida zei

Prachtige lap en wat gaaf om zo te leren borduren! Wij leerden alleen de kruissteek, maar ben nu druk met het inhalen van de achterstand! Groetjes en fijne dag
Lida

Martine zei

Dit is een hele mooie met niet alleen blokletters.
Leuk he dat verzamelen.

Anneke zei

je 'lapjes' kom ik altijd even bekijken, mooi is deze ook weer en bijna 100 jaar.
De koninginnesteek herinner ik me ook, een hele rand, met oranje op jute...

katrien zei

Dit is ook weer een hele mooie.

petronella zei

Idd een mooie lap!!

AnitaS zei

Ik vind vooral die schuine letters zo mooi.

neeftje zei

Wat een mooi lapje! Wij leerde al niet meer handwerken op school, jammer hoor! Gelukkig haal ik het nu weer in!

Chris zei

Gaaf lapje Annelies. Je hebt al een hele waardevolle verzameling.

marcella zei

mooi lapje maar niet helemaal afgemaakt. Er werd vast een beginnetje gemaakt voor het onderste stukje linnen...was het schooljaar om of mocht 'A' aan een ander en veel moeilijker werkstukje beginnen?
We zullen dat vast niet te weten komen al is het wel leuk om erover te fantaseren.

Guusje, zei

Wat een mooie lap.

Willy zei

Dat is een prachtige lap. Heel bijzonder ook dat stukje onderaan.

sylvia zei

Mooi is deze, met die sierlijke letters!!! Het is toch elke keer weer een ander lapje, he?!
fijn weekend, groetjes, Syl

lheurebleue zei

wanneer open je een museum?