maandag 6 augustus 2012

RNL ?

In 1913 maakte A.Kudders dit schoollapje. Naast het alfabet en de cijfers staan er ook twee oefeningen in het merken van linnengoed op.
Wat ik niet weet is waar de afkorting RNL voor staat. Ik denk een bepaalde school, maar misschien weet iemand van jullie meer.

Is RNL de afkorting van Rijksnormaallessen en staat het in dit geval voor een Rijksnormaalschool ? (met dank aan Josee en Willy)

In 1913 A.Kudders made this school sampler. Apart from the alphabet and the numbers she also learned how to mark linen.
Does anyone know were RNL stands for ? I am thinking of a certain school, but I hope one of you knows more.

18 opmerkingen:

Lida zei

Kan ook een samenvoeging zijn, bijv. Rotterdam Nederland, maar weet dus ook echt niet wat het precies moet zijn! Maar weer een bijzonder lapje uit jouw verzameling!
Fijne dag
Lida

Francis Paul zei

R.N.L. betekent in ieder geval:

Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, maar of dit ook het geval is bij A. Kudders????

groeten, Francis

Wilma Kuin zei

Rozendaal,... Nederland,... / Geen flauw idee,...

Hubertine zei

Wat een mooie schoollap! Het zal altijd wel een mysterie blijven "RNL" Prachtig toch?!

Martine zei

Zo oud en nog zo mooi.

AnitaS zei

Wat een mooie aanwinst weer. Grappig hoe de letters geborduurd zijn.

Phebe and Jane zei

Mooi lapje! RNL: geen idee.
Groetjes,
Marian

mieke zei

Een leuk en oud lapje.
Ik lees Kulders !

Maar ko 12 en ap 18 ??

Anoniem zei

Ik houd van speuren en heb het volgende voor je gevonden; RNL zou kunnen staan voor Rijksnormaallessen. Dát is dan weer de voorloper van de Kweekschool. Mogelijk had deze borduurster les op de Kweekschool?

Annelies zei

@Mieke, ik lees Kudders. De L is korter.
KO 12 en AP 18 zijn de merk oefeningen.
@Jose, ik hou het in gedachten. Ik weet niets van de eigenaresse.

Jeanny zei

Weer zo'n mooi, maar wel een beetje mysterieus lapje, in dit geval.
Groetjes.

Quiltpassion.blogspot.com zei

Wat een mooi lapje weer, Annelies, mooie letters!
Groetjes,Cisca

Sylvia zei

Mooi bijna honderd jaar oud lapje!
Ik heb geen flauw idee wat RNL zou kunnen betekenen.
Gr.Sylvia

Anoniem zei

Prachtig lapje, en het mysterie maakt het nog bijzonder-der! En sorry, ik zou het ook niet weten...

Willy zei

In een berichtje las ik over de RNL school in Buitenpost, dit i.v.m. handwerk, dus Josee zit waarschijnlijk op het goede spoor. In Buitenpost zat een Rijksnormaalschool.

Annelies zei

@Willy, dank je voor de toevoeging.

Guusje, zei

Wat een mooi lapje en wat leuk dat de betekenis van de letters RNL nu bekend is.

Eulalia Isabel zei

mooi stuk.

betreft de