maandag 14 november 2011

lapje uit Haarlem


Juul werd geboren in Haarlem in 1914. Op haar negende maakte ze dit lapje.
Later trouwde ze, woonde jaren in Amsterdam, verhuisde in de jaren tachtig naar Makkinga, maar keerde in 2000 weer terug naar het westen. In 2005 is ze overleden.

Juul was born in 1914 in Haarlem. She made this school sampler at the age of nine. Later on she maried and for years she lived in Amsterdam. In the eighties she moves to Makkinga, but in 2000 she returned to the western part of The Netherlands. She died in 2005.

24 opmerkingen:

Lida zei

Mooi lapje met een mooie geschiedenis! Fijne dag
Lida

neeftje zei

Wat leuk, dat je ook de verhalen achter de lapjes kent!
Fijne dag!

Jeanneke zei

Wat zijn het toch allemaal juweeltjes, met ieder hun eigen bijzondere geschiedenis.
Ik heb het letterlapje van mijn oma, dat zij maakte in 1906, nog geen elf jaar oud. Ik schreef erover op mijn blog, op 14 augustus van dit jaar.
Fijne dag en groetjes!

Jeanneke.

Phebe and Jane zei

Zo'n lapje wordt nog bijzonderder als je de geschiedenis van de maakster een beetje kent. Leuk hoor.
Groetjes,
Marian

Anje-Grietje zei

Zou Juul haar hele leven zijn blijven borduren?????? Kom je ooit nog een later werkje van haar tegen??? Mooooiiii.....
Groetjes, Anje.

Annelies zei

@Anje-Grietje, helaas weet ik niets van haar handwerk historie. Ze heeft wel een respectabele leeftijd bereikt.

Johanna Zweden zei

Schitterend
Groetjes Joke

petronella zei

Toch waardevol om iets van de geschiedenis te weten, erg leuk....

Else zei

Morge Annelies, leuk dat je bij sommige lapjes ook nog wat weet van de maaksters! fijne dag, knuffel Else

AnitaS zei

Weer zo'n mooi lapje. Het is fijn dat je hier wat meer van de maakster weet.

Martine zei

Wat is deze goed bewaard gebleven.

marcella zei

wat weet je al veel over dit lapje!

Wilma zei

Wat een leuk letterlapje, je hebt zo'n verzameling dat je misschien wel een tentoonstelling kunt geven ;-)
Gr. Wilma

Willy zei

Extra leuk als je iets over de maakster weet, mooi lapje.

Chris zei

Ik vind het toch zó knap van een kind van 9! Leuk met die rand. Wat ik ook zo leuk vind Annelies, dat je vaak zo veel weet over het leven van de maakster. Dat maakt dubbel zo waardevol.

Marianne zei

Prachtige merklap met een mooi verhaal.
Ik heb er ook zo een van mijn moeder. Deze heb ik in laten lijsten.

Rennie zei

Wat knap ik kon zoiets moois op die leeftijd niet maken.

Inge zei

Dit is een hele mooie en dan gemaakt door een kind van 9, wow! Ik vind die lapjes trouwens iedere keer zo leuk en helemaal vanwege de verhaaltjes die je er steeds bij vertelt.

Noor zei

deze lapjes zijn altijd zo mooi om te zien.

Monica en Guus zei

Ze blijven altijd leuk he, die rode schoollapjes, helemaal als je iets over de maakster weet.

Birgitte aka Bietje zei

Zo leuk dat je meer informatie over de maakster hebt. Dat maakt het lapje echt specialer.

Marjan zei

Ze zijn echt allemaal indrukwekkend mooi, Annelies! Een prachtige collectie.

Guusje, zei

Wat een mooi lapje, en wat leuk dat je er zoveel informatie bij hebt.

lheurebleue zei

wat een beknopt maar veelzeggend levensverhaal. en wat een kwaliteit van borduurgaren - nog steeds zo helder van kleur!